Feriebilder del 2: Valais/Wallis

Etter at vi kom tilbake fra Tyrkia, hoppa vi i bilen og kjørte sørvestover mot Valais der det alltid er varmt og de dyrker vindruer :D

stor2BigBang i CD-spilleren, kjæresten ved siden av og denne utsikten. Ikke mye å klage på!

road11
På veien stoppa vi ved Teufelsbrücke (Djevelens Bro), et minnested for falne russiske soldater i tida til Napoleon en gang, og selvfølgelig noen pass, her ved Furkapass (artig navn!) :)

Valais (tysk; Wallis) er en egen kanton i det sørvestre Sveits. Her finnes Sveits’ høyeste fjell (Duforspitze) og mest kjente fjell (Matterhorn, Tobleronefjellet) og Sveits’ laveste punkt, Genevesjøen. Vi bodde hos Joëls søster Nelly og kjæresten hennes, Jonathan i sommerhuset til Jonathans foreldre. Landsbyen vi bodde i heter Ausserberg og ligger slengt oppetter ei fjellside :P

Det var en skikkelig koselig landsby med små trange gater og fantastisk utsikt, ikke ulikt det man ser på filmer fra Sveits ;) Den første dagen vi var der, ble vi tatt med på en real sightseeing, via fly!

fly1

fly2

koel

fly3
Det som ser ut som en feit motorvei, er egentlig en isbre! Den heter Aletschgletscher og må vel kunne sies å være en av de mer kjente breene i Sveits. Øverst til venstre er et fjell fra Ringenes Herre (ser sånn ut i allefall) og nederst til høyre er Sion, «hovedstaden» i Valais.

nely
Nelly ser ut som en filmstjerne på vei ut av flyet :P

ostogsaann
Jonathan tok oss med på ost- og vinsmaking i en gammel vinkjeller! Fantastisk hvitvin!

ting1
De hadde også kalkunfarm, eget svømmebasseng og verdens stiligste utsikt.

På bildet nede til venstre har jeg prøvd å fange tidenes thunderstorm som åpenbarte seg over fjellet en natt. Dessverre så vi ikke selve lynene, men det blinket omtrent annethvert sekund (uten å overdrive). Jeg og Joël sto der i nesten 20 minutter og så på, forbanna synd jeg ikke hadde videokamera!

Etter flyturen var jeg bittelitt skuffa over at vi ikke så Matterhorn på grunn av all skyene, så en av de siste dagene tok vi turen til Zermatt så jeg skulle få ta bilde av det jævla fjellet :P Her tok vi en fjellbane opp til Sonnegga Paradis som ligger høyt over Zermatt, og tror du ikke skyene forsvant akkurat da vi kom opp ;)

zermatt

Det spesielle med Zermatt er at de ikke har biltrafikk der. De få bilene som finnes der er små, elektrisk drevne busser som frakter turister. Og turister er det mange av, herregud.

zemat3

Valais var fantastisk fint (og varmt!), og jeg skulle ønske jeg kunne legge ut ALLE bildene jeg tok på turen, men de fyller over 3 GB, så den planen må legges på is så lenge. Vi opplevde en del mer enn jeg har plass til å fortelle her på bloggen. Men alle som vil kan jo komme hjem til meg og se resten av bildene :P

På turen «hjem» til Davos la vi ruten slik at vi fikk med oss litt av Italia og etterhvert dro vi over San Bernardinopasset. Der skulle Joël bade, men «bunnen var så ekkel» så det ble bare med vassing, gitt!

sanber

loner
På vei ned fra passet så vi denne karen som sto og spekulerte.

Det var del 2 av feriebildene! Neste del: Davos!

7 kommentarer til “Feriebilder del 2: Valais/Wallis”

1. Monika sier:

Fine bilder, ser ut som det var en herlig ferie!

2. Solskinnet sier:

Wow…jeg hadde fort kommet til å trivdes i denne vinkjelleren. Hehe…Og for en utsikt da. Spesiellt med de veiene som går som spagetti bortigjennom. Må være litt av en utfordring å kjøre der, eller ser det bare sånn ut? Herlige bilder i allefall. :-)

3. Linn Jones sier:

Så utrolig nydelige bilder! :D Så mye vakkert!

4. Grandesjøla sier:

Me så mytti fine bilda, så hi di måtta hatt ein kjæmpefin ferie. TOPP. Hæls te` Gut`n.

5. BJ aka. EJ sier:

øøøøh….tj, det du helde i handa e RØDvin. viss du syns den «kvitvinen» va god, so e vel det et synlig tegn på at du overhodet ikkje ha kontroll (eller bryr deg om) ka du tylla i deg, so lenge det e gjæra…

kardinaltabbe å røpe at du e alkoholikar no, janne…åsso ette so månge år som bloggar! so close!

6. janne sier:

Monika: Sveits ER herlig :)

Solskinnet: Spaghettiveiene er fine og brede (stort sett), så det er ikke noe problem ;) Dessuten hadde jeg jo en erfaren privatsjåfør :P

Linn Jones: Ja, Sveits er et eldorado for naturfotografer :)

Grandesjøla: Ferien va heilt fantastisk ja :)

BJ aka EJ: Ååeeh, BESTANDIG ska du pirk på det æ skriv din møll! :P Vi drakk BÅDE kvitvin og rødvin, og det va kvitvinen som va best, sjøl om æ ikke har bilde av den.

…og akkurat som at ingen veit at æ e alkis… time to catch up, BJ! ;)

7. Åh, så mange fine bilder! så helt fantastisk ut! Fascinerende, det bildet av deg og Joel, hihi ;)

Si noe!

:) ;) :s :P :( :-x :/ :D <3 more »